Als moeder zul je het vast herkennen: je hebt wallen of donkere kringen onder je ogen, die je een vermoeide oogopslag geven. Je wilt er graag vanaf, zonder een halve pot make-up te moeten gebruiken. Van daag in: ‘Wallen en donkere kringen? Dit doe je ertegen’, geef ik je tips om van die  wallen af te komen.

 

Wallen en donkere kringen wat zijn het?

Vaak worden de termen wallen en donkere kringen met elkaar verwisseld. Wallen zijn echt uitstulpingen onder het oog die eigenlijk niets meer zijn dan ophopingen van vocht of vet. Ook overtollig vel kan ervoor zorgen dat er wallen onder de ogen ontstaan. Wallen zijn genetisch aangelegd en ontstaan vaak op oudere leeftijd als de huid zijn elasticiteit verliest.

Donkere kringen zijn de donkere randen onder je ogen. Deze vertellen heel veel over je algemene gezondheid, zowel lichamelijk als geestelijk. De uitdrukking: je ogen zijn de spiegel van je ziel is niet zomaar uit de lucht gegrepen. Je ogen verraden veel over je gezondheid. Dat geldt ook voor het gebied rondom je ogen.

Om van donkere kringen af te komen zul je de oorzaak ervan aan moeten pakken. Feit is dat veel (jonge) moeders regelmatig last hebben van donkere kringen onder de ogen. En daar wil je natuurlijk zo snel als mogelijk vanaf. Donkere kringen zorgen namelijk voor een vermoeide uitdrukking.

 

Tips wallen en donkere kringen dit doe je ertegen

Donkere kringen zijn vaak een teken van ouderdom, moelijk om te voorkomen of te corrigeren. Maar zoals voor veel dingen geldt, geldt ook hier: voorkomen is beter dan genezen. Daarom vind je hier een aantal tips om wallen en donkere kringen te voorkomen:

1. Laat je ogen regelmatig controleren

Het klinkt misschien heel gek, maar zorg dat je je ogen regelmatig laat controleren. Dat geldt zeker als je de hele dag achter een scherm zit voor je werk. Als je ogen niet goed zijn, dan zullen je spieren en aders extra aanspannen. Dit zorgt ervoor dat je sneller last krijgt van lekkend vocht.

 

2. Zorg dat je ogen niet de hele dag gespannen zijn

Te veel inspanning voor de ogen is niet goed. Ook al zijn je ogen verder in orde, zorg voor rust. Beperk de schermtijd, zorg voor een zonnebril met UV bescherming en draag je bril als je die hebt.

 

3. Voorkom droge ogen

Naast het regulier checken van je ogen, is het ook goed om te weten of je last hebt van droge ogen. Heb je last van droge ogen, dan kun je speciale druppels krijgen. Deze houden je ogen voldoende vochtig en voorkomen problemen.

 

4. Houd je ogen schoon

Draag overdag make-up, maar vergeet deze niet in de avond eraf te halen. Houd de huid rondom je ogen schoon. Gebruik voor het schoonmaken bij voorkeur milde en natuurlijke middelen. Voor het wassen van je gezicht en het gebied rondom je ogen is schoon, lauw water voldoende.

 

5. Hydrateer de huid rondom de ogen

Er zijn niet voor niets speciale producten op de markt gebracht om de huid rondom je ogen te hydrateren. Deze producten zijn sterker dan de normale smeersels, maar toch niet irriterend voor de huid. Een uitgewogen vochtbalans houdt de huid elastisch en jong.

 

6. Zorg voor een soepele en gehydrateerde huid

De huid kun je van de buiten- en de binnenkant hydrateren. Kies aan de buitenkant voor extra verzorging met schijfjes verse komkommer of bevroren zakjes thee. Verzorg de huid van binnenuit met extra vitamine C.

 

7. Gezonde voeding

Zoals al aangehaald speelt ook de voeding een grote rol bij het ontwikkelen van wallen en donkere kringen. Het eten van voldoende groente en fruit heeft direct een positief effect op je huid. Sla geen enkele maaltijd over en zorg dat je alles eet van de schijf van vijf. Kies voor anti-inflammatoire voedingsstoffen zoals vette vis en noten. Eet ook genoeg vezels om je lichaam te ontdoen van overtollige ballast.

 

8. Blijf in beweging

Een zittend leven leiden heeft zijn weerslag op je hele gezondheid. Blijf fit en beweeg. Wissel werk op kantoor af door voldoende beweging. Door veel te bewegen stimuleer je de doorbloeding in je hele lichaam.

 

9. Zorg voor voldoende slaap

Naast beweging en goede voeding moet je voldoende slapen. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer het tenminste. Minimaal 7 uur slaap per nacht geeft je lichaam de kans om zichzelf te herstellen.

 

Mochten alle eerder genoemde tips niet helpen, dan kun je in geval van nood nog altijd gebruik maken van make-up. De oorzaak aanpakken garandeert een beter en vooral blijvend resultaat, namelijk een frisse en wakkere oogopslag.

 

Heb jij nog tips tegen wallen of donkere wallen? Laat het me weten.

 

 

The following two tabs change content below.
Anja

Anja

Moeder van twee (bijna) volwassen kinderen, creatief, denk graag out of the box en weet wat het is om kinderen op te voeden. Hier deel ik tips om de zwangerschap en het opvoeden een stuk makkelijker te maken (als dat mogelijk is).
Green Jump eco bio fairtrade

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge