gefeliciTAART.nl - Black Friday

Gezonde voeding is voor kinderen van groot belang. Je wil immers dat je kind gezond en wel opgroeit. Van sommige voedingsmiddelen is het vrij duidelijk dat deze boordevol suikers zitten. Maar soms is dat niet zo duidelijk. Dit zijn 6 voedingsmiddelen met verstopte suikers.

 

Hoge suikerinname schadelijk voor kinderen

De meeste ouders doen er alles aan om hun kinderen gezond op te voeden. Niet zo gek, want suikers zijn schadelijk voor je kind. Zeker bij een hoge inname van suikers kan je kind te maken krijgen met overgewicht en gaatjes in de tanden en erosie. Overgewicht kan weer leiden tot diabetes type 2. Daarnaast is suiker vaak de boosdoener voor hyperactieve kinderen. Dat komt omdat suikers snel omgezet worden in energie en die energie wil je kind natuurlijk ook weer kwijt.

Leestip: Zo wordt tandenpoetsen leuk

 

Wat zijn verstopte suikers?

Van snoep weet je natuurlijk direct dat er suikers inzitten. Bij andere levensmiddelen is het niet direct duidelijk dat er suikers in zitten. Dat komt omdat fabrikanten suikers niet altijd even duidelijk aangeven. De suikers worden gebruikt om producten langer houdbaar te maken. Om verstopte suikers te kunnen vinden, moet je weten hoe deze aangegeven worden. Als de volgende dingen in de ingrediëntenlijst voorkomen, dan weet je dat je te maken hebt met verstopte suikers:

  • Fruitsuikers
  • Gerstemout
  • Moutextract
  • (zoete) Weipoeder
  • Melkpoeder
  • Alles wat eindigt op ‘-ose’ en ‘-siroop’
  • Maltodextrine

 

6 Voedingsmiddelen met verstopte suikers

Op een gezonde voeding letten met voldoende groenten en fruit maakt daar onderdeel van uit. Helaas lijkt sommige voeding gezonder dan deze in werkelijkheid is. Zo zijn dingen zoals muesli, bepaald fruit en smoothies niet per se gezond. Ontdek nu 6 voedingsmiddelen met verstopte suikers.

 

1. Fruit vol suikers

Veel mensen denken dat suikers uit fruit gezond zijn. Tot op zekere hoogte is fruit natuurlijk hartstikke gezond, maar ook vruchten kunnen een teveel aan suikers bevatten. En voor je lichaam maakt het niet uit of je gewone suikers eet of fruitsuikers. Fruit met (extreem) veel suikers)

  • Dadels 63 gram suiker per 100 gram
  • Bananen 17 gram suiker per 100 gram
  • Witte druiven 16 gram suiker per 100 gram
  • Kersen 12 gram per 100 gram
  • Gedroogd fruit 40 – 60 gram suiker per 100 gram
  • Fruit uit blik (vaak gezoet) tot 44 gram suiker per 100 gram

 

2. Sap, smoothies en knijpfruit

Het klinkt allemaal als een gezonde keuze, toch zitten hier vaak verstopte suikers in. Zelf maken kan de hoeveelheid suikers beperken, maar houd er dan wel rekening mee dat je fruit met zo min mogelijk suikers gebruikt. Wat het knijpfruit betreft: ook hier is het opletten geblazen. Vaak worden er allerlei toevoegingen bij gedaan, waardoor het niet alleen fruit is, maar ook verstopte suikers.

 

3. Water met een smaakje

Water is een must voor ons lichaam, aangezien we voor een groot deel uit water bestaan. Voor kinderen kan het lastig zijn om de hele dag door water te moeten drinken. Daarom kiezen veel ouders voor water met een smaakje. Bij de keuze hiervoor moet je echter goed opletten. Vaak worden dingen aangeduid als light of gezond, maar zitten er toch allerlei verstopte suikers in.

Wil jouw kind niet de hele dag water drinken? Maak dan zelf water met een smaakje. Voeg komkommer, citroen en/of munt toe. Als alternatief kun je je kind ook kruidenthee zonder suiker of honing laten drinken.

 

4. Muesli

Op het eerste gezicht lijkt muesli een goede keuze te zijn. Helaas is het tegendeel waar. Als je een kijkje neemt op de achterkant van willekeurig welk merk muesli zie je al snel dat dit eigenlijk boordevol (verstopte) suikers zit. Voor de crunchy soorten bevatten tot maar liefst 30 gram suikers.

 

5. Vruchten yoghurt

Ook dit lijkt een gezonde keuze voor je kind. Toch kun je hier ook flink de mist ingaan. Vooral als je kiest voor vruchtenyoghurt. Combineer je dit ook nog eens met vetarme yoghurt dan sla je al helemaal de plank mis. In veel vruchtenyoghurts zitten namelijk extra veel suikers, zeker in magere producten. Dat komt omdat het vetgehalte zo laag is dat dit in smaak gecompenseerd moet worden.

 

6. Ketchup

Veel kinderen vinden ketchup hartstikke lekker. Ouders gebruiken dit geregeld om eten te maskeren en kinderen alsnog te laten eten. Helaas is dit een slecht idee. Want wist je dat in ketchup heel veel suikers zitten? Afhankelijk van het merk kan het oplopen tot ruim 30 gram suiker per 100 gram ketchup!

 

Wist jij dat er in bovenstaande voedingsmiddelen verstopte suikers zitten? En let jij hierop bij de keuze voor je kind?

 

 

 

The following two tabs change content below.

Anja

Moeder van twee volwassen kinderen, creatief, denk graag out of the box en weet wat het is om kinderen op te voeden. Hier deel ik tips die je als ouder altijd wel kunt gebruiken. Daarnaast inspireer ik met artikelen over de laatste trends, uitjes, gezondheid en nog veel meer.
Vorig artikelWin een Sing 2 goodiepakket en 2 vrijkaarten
Volgend artikelTips voor de voorjaarsvakantie: dingen die altijd kunnen

2 REACTIES

  1. Ja klopt ook maar in het vers fruit zotten minder suikers dan in fruithapje of een knijpfruitje , ik wil mijn dochter ook alleen maar gezonde dingen geven .

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in