Het is voor veel ouders een spannende tijd. De scholen zijn weer open, terwijl Corona nog steeds aanwezig is. Dat is ook de reden dat veel ouders twijfelen en hun kinderen maar deels of helemaal niet school sturen. Daarom vandaag 10 tips om de weerstand van je kind te verhogen nu de scholen weer open zijn.

 

Kinderen en Corona

Helaas zijn de resultaten of kinderen nu wel of niet vatbaar zijn voor Corona niet eenduidend. Dan weer wordt gezegd dat kinderen het amper kunnen krijgen. Dit lijkt wel enigszins te kloppen, aangezien maar heel weinig kinderen besmet zijn geraakt. Dan weer is het zo dat kinderen weliswaar niet ziek kunnen worden, maar het virus wel over kunnen dragen. Dat is dan ook de reden dat kinderen niet bij oma en opa op bezoek moeten gaan. En een andere keer wordt gezegd dat kinderen het Covid-19 virus wel degelijk kunnen krijgen. Door alle informatie zie je als ouder vaak zelf de bomen door het bos niet meer. Niet zo gek dus dat sommige ouders twijfelen om hun kind weer naar school te sturen.

Misschien is het kind wel sterk genoeg, maar het kind kan het virus wellicht wel overdragen. Daarnaast heb je nooit garantie dat een kind niet ziek wordt. Helaas zijn er in de afgelopen periode ook een aantal kinderen overleden aan het virus. De meeste hadden een onderliggende ziekte, maar dat geldt niet voor allemaal. Je kinderen zijn je meest kostbare bezit, niet zo gek dus dat je er zuinig op bent. Of je nu kiest voor de kinderen thuis houden of toch naar school sturen, een goed immuunsysteem is van eminent belang voor alle kinderen.

 

10 Tips om de weerstand van je kind te verhogen nu de scholen weer open zijn

Met een goede weerstand zijn kinderen veel beter beschermd tegen allerlei virussen. Dat geldt dus zeker niet alleen voor Corona. Met onderstaande tips kun je de weerstand van je kind verhogen. Het is natuurlijk geen garantie dat je kind nooit ziek wordt. Soms is het ook goed om (een beetje) ziek te worden.

Op die manier bouwt je lichaam ook aan weerstand en maakt het lichaam antistoffen tegen bepaalde ziektes. Mocht je kind dan weer in aanraking komen met bepaalde dingen, dan weet het lichaam hoe te reageren en loopt het meestal met een sisser af. Maar hoe verhoog je de weerstand van je kind nu optimaal? Nou, met onderstaande tips dus.

 

1. Vermijd suiker zo veel als mogelijk

Natuurlijk zullen de meeste ouders hun kind zo min mogelijk laten snoepen. We weten immers allemaal dat suiker hartstikke ongezond is. Helaas blijkt ook dat veel mensen de suikerinname onderschatten. Niet zo gek als je bedenkt dat tegenwoordig nagenoeg overal suiker aan toegevoegd wordt. Wist je bijvoorbeeld dat er in ketchup heel veel suiker zit? En dat er zelfs aan brood, worst, soep en aardappelpuree uit een pakje suiker toegevoegd wordt?

De beste oplossing is natuurlijk om zo veel als mogelijk zelf te maken. Ik snap dat dit best lastig is, aangezien we bijna allemaal fulltime werken. Het is dan handig om eens na te denken over mealpreppen. Daarbij kook je in een keer een grote hoeveelheid die je dan vervolgens in de vriezer zet en per maaltijd ontdooit en verder bereidt. Ook zou je wecken van voeding kunnen overwegen. Hoe minder kant-en-klare producten je kind eet hoe beter. Al is het helemaal niet erg om zo nu en dan een snoepje, ijsje of koekje te eten natuurlijk.

 

2. Buiten spelen voor vitamine D

Het weer begint weer beter te worden en dat is maar goed ook. Voor een goede weerstand is vitamine D onontbeerlijk. Bij een tekort aan vitamine D kan je lichaam heel veel klachten geven. Persoonlijk heb ik er zelfs hartklachten van gekregen, omdat het allemaal onderschat was en niet aan gedacht werd vanuit de arts. Je kunt kinderen vitamine D druppels geven, maar niets gaat boven natuurlijke vitamine D. Die vitamine krijgen kinderen als de buiten spelen door de zon. De zon zorgt ervoor dat je lichaam precies de juiste hoeveelheid vitamine D krijgt die het nodig heeft.

 

3. Buiten spelen voor energie en weerstand opbouwen

Veel kinderen barsten van de energie. Dat is natuurlijk goed, maar die energie moet ook gebruikt worden. Buiten spelen is dus niet alleen belangrijk voor het opdoen van vitamine D, maar ook om de energie te gebruiken die je kind heeft. Dit verhoogt ook weer de weerstand, want je kind gebruikt niet alleen energie, maar werkt ongemerkt ook aan zijn of haar conditie. Rennen, voetballen, fietsen, in de speeltuin spelen, het helpt allemaal om de weerstand van je kind te verhogen.

Daarnaast komt je kind in aanraking met andere kinderen en indirect met bacteriën en virussen. Het lichaam krijgt daarmee de kans om weerstand op te bouwen. In de meeste gevallen merk je helemaal niets hiervan, omdat het lichaam zelf dingen opruimt en antistoffen aanmaakt. Dit heeft natuurlijk alleen nut als je kind bijvoorbeeld gewoon met zand mag spelen, vies mag worden enzovoorts. Een kind steriel opvoeden zorgt juist voor een zwakke weerstand en doet je kind geen goed.

10 Tips om de weerstand van je kind te verhogen nu de scholen weer open zijn buiten spelen

4. Genoeg slaap

Een must voor jong en oud: voldoende slapen. Je kunt je voorstellen dat het lichaam van een kind dat de hele dag in touw is en veel beweegt rust moet hebben. Voldoende slaap is nodig om alles te verwerken van de dag. Tegelijkertijd is slaap nodig om alles weer in balans te brengen en je kind klaar te maken voor een nieuwe dag met nieuwe energie. Hoeveel slaap je kind nodig heeft hangt onder andere af van de leeftijd. Heeft je kind moeite met slapen? Zorg dan voor een vast ritme. Op een gegeven moment went je kind hieraan en wordt het makkelijker om je kind op tijd te laten slapen.

 

5. Uitgebalanceerde voeding

Dit ligt eigenlijk in het verlengde van het beperken van de inname van suiker. Een goede voeding speelt een grote rol bij een goede weerstand. Zorg ervoor dat je kind niet alleen genoeg groente en fruit eet, maar ook voldoende proteïne binnenkrijgt. Wissel het eten zo veel als mogelijk af. Heb je de mogelijkheid? Zorg dan dat je zelf groenten en fruit verbouwd. Op die manier ben je verzekerd van biologische groenten en fruit, zonder dat je daar heel veel geld aan kwijt bent. Kies bij voorkeur biologisch (als je budget dat toelaat) want daardoor krijgt je kind zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen binnen.

Je kunt de volgende producten toevoegen aan het dieet van je kind:

  • Amandelen
  • Noten
  • Eieren
  • Zalm
  • Havermout
  • Yoghurt
  • Zoete aardappelen
  • Spinazie
  • Broccoli
  • Bessen

 

6. Voldoende en gezond drinken

Niet alleen eten is belangrijk voor een goed functionerend immuunsysteem. Dat geldt ook voor drinken. Je kind moet niet alleen voldoende drinken om uitdrogen te voorkomen, maar het drinken moet ook nog eens gezond zijn. Bij voorkeur kies je voor water. Je lichaam bestaat voor het grootste deel uit water, dus dat is het beste voor het lichaam. Mocht je kind dat niet waarderen, dan kun je hier eventueel een smaakje aan toevoegen in de vorm van een schijfje citroen, komkommer of bijvoorbeeld sinaasappel. Daarnaast zou je kunnen overwegen om zelf ongezoete sap te maken. Een smoothie of een kopje thee zonder suiker zijn eveneens geschikt.

 

7. Voorkom en verminder stress en angst

Veel mensen denken dat stress iets is waar vooral volwassenen last van hebben. Helaas is niets minder waar. Zeker in deze tijd waarin we leven, de onzekerheid over het vervolg van het Coronavirus heeft ook zijn weerslag op kinderen. Zij ervaren niet alleen stress (niet naar school mogen, oma en opa niet bezoeken en vriendjes missen), maar ook angst. Angst en stress zijn niet alleen een slechte combinatie, ze ondermijnen ook nog eens je weerstand. En wat voor ons als volwassenen geldt, geldt in dit geval ook voor kinderen.

Probeer daarom jouw eigen angsten en stress te beperken. Kinderen hebben er een neus voor en weten zonder dat je iets zegt hoe jij je voelt. Dat kunnen zij dan van je overnemen. Mocht je kind ondanks alles toch last hebben? Blijf dan vooral in gesprek met je kind. Doe leuke dingen met je kind, zodat het zich daarop kan richten. Je kind een beetje extra verwennen in deze tijd kan helemaal geen kwaad. Zoek samen de natuur op, maak een wandeling of ga desnoods samen gamen.

 

8. Beperk het gebruik van medicatie

In sommige gevallen zijn medicijnen nu eenmaal nodig. Maar heel vaak kun je gezondheidsproblemen oplossen door bijvoorbeeld een aangepast dieet met gezond voedsel. Of natuurlijke dingen zoals etherische olie. Heeft je kind slaapproblemen? Grijp dan niet naar medicatie, maar haal een diffuser en zet hierin een paar druppels lavendelolie. Heeft je kind last van verkoudheid? Dan kan een mengsel van eucalyptus (let op: niet gebruiken voor kinderen onder 2 jaar!), pepermunt, wierook en bijvoorbeeld citroen verlichting brengen.

Hoe vaker je kind bijvoorbeeld antibioticum gebruikt, hoe minder de weerstand wordt. Antibioticum pakt namelijk alles aan, niet alleen de ziekteverwekker. Dus als het niet strikt noodzakelijk is: laat je kind dan zo min mogelijk medicijnen gebruiken.

 

9. Vitamine C

Een onmisbare vitamine om de weerstand te verhogen is vitamine C. Dat kan je kind zeker helpen bij de ondersteuning van een optimaal werkend immuunsysteem. Dit haal je uit fruit, groente, maar kun je indien gewenst ook aanvullen met supplementen. Het is bijna onmogelijk om een te hoog vitamine C gehalte binnen te krijgen, dus laat je kind vooral veel vitamine C nemen.

10 Tips om de weerstand van je kind te verhogen nu de scholen weer open zijn smoothie

 

10. Poets goed de tanden

Een minder voor de hand liggend iets: maar goed tanden poetsen verhoogd eveneens de weerstand. Niet zo gek eigenlijk als je bedenkt dat je kind heel veel binnenkrijgt via de mond. Tandenpoetsen is daarom een essentieel onderdeel van het opbouwen van een goede weerstand.

 

Bonustips

Juist in deze tijd kun je beter het zekere voor het onzekere nemen. Daarom nog een aantal extra tips om je kind te beschermen:

  • Was de kleren geregeld en op hoge temperaturen
  • Laat je kind vooral katoenen kleding dragen
  • Is je kind op school geweest? Of met het openbaar vervoer onderweg geweest? Laat je kind dan bij thuiskomst douchen en schone kleren aantrekken
  • Komt je kind thuis van buitenspelen? Even douchen en omkleden maar

 

Wat doe jij om de weerstand van je kind te verhogen nu het weer naar school mag en het gewone leven weer langzaam maar zeker op gang komt?

The following two tabs change content below.
Anja

Anja

Moeder van twee (bijna) volwassen kinderen, creatief, denk graag out of the box en weet wat het is om kinderen op te voeden. Hier deel ik tips om de zwangerschap en het opvoeden een stuk makkelijker te maken (als dat mogelijk is).
Green Jump eco bio fairtrade

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.