Meer dan 7000 producten uit voorraad leverbaar - De Grote Speelgoedwinkel

De meeste vrouwen willen zo spoedig mogelijk na de zwangerschap hun oude figuur terug. Heb je problemen met afvallen na de zwangerschap? 10 Redenen waarom het mislukt en tips om het anders te doen.

 

Afvallen na de zwangerschap

Veel vrouwen kunnen niet wachten tot de bevalling achter de rug is. Niet in de laatste plaats omdat de buik, zeker aan het einde van een zwangerschap, behoorlijk in de weg kan zitten. Bovendien willen de meeste vrouwen zo snel als mogelijk weer normale kleding dragen, het liefst in dezelfde maat als voor de zwangerschap.

Voor veel vrouwen is afvallen na de zwangerschap ook een prioriteit. Daarbij wordt echter vaak vergeten dat je lichaam net een baby op de wereld heeft gezet. In die negen maanden is er een heleboel verandert in je lichaam. En dat heeft tijd nodig om te herstellen. Je kunt er gerust vanuit gaan dat je na een zwangerschap 9 – 12 maanden moet ontzwangeren. Geef jezelf die tijd ook echt en loop vooral niet te hard van stapel met het kwijtraken van die blubberbuik.

 

Afvallen na de zwangerschap: 10 redenen waarom het mislukt

Vind je het toch allemaal lastig? Of ben je inmiddels al een tijdje geleden bevallen en mogen er wel wat kilo’s af, maar lijkt niets te werken? Ontdek dan hieronder 10 redenen waarom afvallen na de zwangerschap niet lukt. Inclusief tips om het juist wel te laten werken.

 

1. Je legt jezelf te veel druk op

Stress is een grote factor wat betreft niet afvallen. Dat geldt overigens voor iedereen, niet alleen voor vrouwen die net moeder zijn geworden. Als kersverse moeder kun je echter extra stress ervaren. Niet zo gek, je bent immers in een compleet nieuwe fase in je leven terechtgekomen. Je baby slaapt misschien nog niet door. Je moet allemaal je draai vinden: kortom, genoeg redenen voor stress.

Helaas is stress funest als je af wil vallen. Dat komt door het hormoon cortisol, ook wel bekend als stresshormoon. Hierdoor staat je lichaam als het ware constant aan. Dit hormoon activeert de katabole stofwisselingsprocessen in je lichaam. Met andere woorden: het activeert de afbraakprocessen die je lichaam van energie verzorgen.

Tip: geef jezelf de tijd om aan het moederschap te wennen. Leg jezelf geen druk op als het aankomt op afvallen. Teruggaan naar je oude figuur zal tijd kosten en die tijd moet je je lichaam gewoon geven.

 

2. Je hebt geen tijd om te sporten

Voor de baby zorgen, het huishouden doen en daarnaast ook nog werken, het is niet niks om alle ballen hoog te houden als moeder. Om alles op rolletjes te laten lopen heb je als moeder/ouder een waterdicht tijdsmanagement systeem nodig. Veel mensen beseffen dan pas dat het inplannen van een uurtje sporten lastiger blijkt dan gedacht.

Tip: probeer het sporten op een andere manier in je dagelijkse leven in te passen. Gebruik bijvoorbeeld de tijd dat je kind een dutje doet om thuis een paar simpele oefeningen te doen. Je kunt zelfs tijdens het werken achter de laptop of het kijken van een film oefeningen doen om je lichaam weer in vorm te krijgen.

 

3. Je eet onbewust meerdere maaltijden

Met de hectiek van het leven van tegenwoordig kiezen sommige ouders ervoor om de kinderen apart te laten eten in de middag/avond. Vaak wordt dan terwijl de kinderen aan het eten zijn een kleinigheid gegeten, zodat de kinderen niet het idee hebben dat ze alleen aan tafel zitten. Helaas krijg je op die manier ongemerkt extra calorieën binnen. Dat geldt natuurlijk ook als je de restjes van je kinderen naar binnen werkt en je later op je gemak gaat eten samen met je partner.

Tip: hou de maaltijden strikt gescheiden, zodat je werkelijk alleen eet als de kinderen al op bed liggen of voor de tv zitten. Of je eet samen met je kinderen, zonder te wachten op je partner. Mocht dit al redelijk vroeg op de avond zijn, dan is de kans groot dat je later alsnog trek krijgt. In dat geval moet je kijken hoe je de maaltijden en gezonde tussendoortjes beter kunt verdelen om (lekkere) trek en snaaipartijen te voorkomen.

 

4. Je bent gestopt met borstvoeding

Veel vrouwen staan er niet bij stil, maar als je kiest voor het geven van borstvoeding, dan geef je ook direct de eerste aanzet om af te vallen. Tenminste: als je niet extra gaat eten tijdens deze periode! De reden dat je dus niet meer afvalt na je zwangerschap kan dus direct te maken hebben met het feit dat je gestopt bent met borstvoeding. Geef je borstvoeding? Dan verbruikt je lichaam op dagelijkse basis ongeveer 380 tot 600 extra calorieën, zonder dat je hiervoor moet sporten.

Tip: als je om wat voor reden dan ook geen borstvoeding kunt geven of moet stoppen, ga dan vooral niet stressen. Er zijn ook andere manieren voor jou als moeder om extra calorieën te verbranden. Stressen erover werkt alleen averechts (zie punt 1).

 

5. Je eet teveel gezonde snacks

Klinkt heel tegenstrijdig: je eet gezonde snacks, maar valt niet af omdat je teveel gezonde snacks eet. Het kan zomaar het geval zijn bij jou. Ook al eet je gezond hoeft dat niet per se een reden te zijn dat je afvalt. Vooral als je meer eet dan je nodig hebt. Voor afvallen geldt: altijd minder calorieën tot je nemen dan je behoefte!

Tip: verdeel je gezonde snacks goed over de dag heen en zorg dat je snacks kiest met zo min mogelijk calorieën. Eet drie grote maaltijden en tussen 2 snacks.

Afvallen na de zwangerschap 10 redenen waarom het mislukt gezonde snacks

 

6. Slaapgebrek voorkomt dat je kunt afvallen

Eigenlijk gaan ouderschap en slaaptekort altijd hand in hand. Er zijn maar weinig ouders van wie het baby direct vanaf de eerste nacht doorslaapt. Helaas hebben verschillende studies uitgewezen dat vooral vrouwen juist aankomen als er sprake is van slaapgebrek. Val je dus niet af na je zwangerschap? Dan zou slaapgebrek hier de oorzaak van kunnen zijn.

Tip: als je merkt dat je slaaptekort echt oploopt, gebruik dan de tijd dat je kind een middagdutje doet om de slaap in te halen. Op die manier komt je lichaam meer tot rust en is de kans groter dat je alsnog slaagt in je wens om af te vallen.

 

 

7. Je slaat het ontbijt over

Het klinkt zo mooi: het ontbijt overslaan, omdat je haast hebt of bezig bent met de kinderen. In de praktijk zorgt dit er echter heel vaak voor dat je gaat snaaien. En dat is juist iets dat je wil voorkomen. Zorg dus dat je je tijd neemt en gewoon gaat ontbijten.

Tip: heb je in de ochtend geen tijd of zin om het ontbijt te bereiden? Zet alles dan al de dag ervoor klaar, zodat je in de ochtend zo min mogelijk moet doen. Is het aan de ontbijttafel stress vanwege oudere kinderen? Sta dan een kwartier eerder op om eerst zelf in rust te ontbijten.

 

8. Eten is voor jouw bijzaak

Je zult niet de eerste en de laatste moeder zijn die even tussen neus en lippen door eet. Even tussendoor eten lijkt heel handig, vooral met het oog op de zorg voor de pasgeborene. Helaas is de kans daarbij groot dat je niet in de gaten hebt hoeveel je nu eigenlijk eet. En dat is precies datgene wat je wil weten, zodat je af kunt vallen.

 Tip: neem je tijd voor elke maaltijd. Plan het zo in dat er zo min als mogelijk afleiding is en je je gewoon kunt concentreren op je maaltijd. Geniet ervan en hou de porties die je neemt in de gaten.

 

 

9. Je draagt nog steeds positiekleding

Natuurlijk zit positiekleding hartstikke comfortabel. De buikband die rekbaar is, die oversized blouse. Allemaal zaken die ervoor zorgen dat je je eigenlijk verstopt en niet geconfronteerd wil worden met je lichaam. Dit kan ervoor zorgen dat je verder niet stilstaat bij afvallen en het dus ook niet lukt.

Tip: neem afstand van zwangerschapskleding en kies voor een goed zittende outfit. Hierdoor kun je meer motivatie krijgen om aan de slag te gaan met je lichaam.

 

 

10. Je verliest jezelf in de zorg voor de baby

Het is een situatie die veel moeders zullen herkennen: alles moet wijken voor de zorg en de behoeftes van de baby. Dat sier jou als moeder natuurlijk, maar er zit ook een hele grote MAAR aan. Je verliest door alle zorgen voor een ander de zorg voor jezelf. En laat dat nou een belangrijk punt zijn als je af wil vallen.

 

Tip: of je het nu leuk vindt of niet, soms moet je even hulptroepen inschakelen om aan jezelf toe te komen. Gebruik die tijd even voor me-time, want ook ontspanning is belangrijk als je af wil vallen na een zwangerschap.

 

The following two tabs change content below.

Anja

Moeder van twee (bijna) volwassen kinderen, creatief, denk graag out of the box en weet wat het is om kinderen op te voeden. Hier deel ik tips om de zwangerschap en het opvoeden een stuk makkelijker te maken (als dat mogelijk is).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.