Ontbijten, veel mensen slaan het liever over en kinderen zijn in de ochtend vaak niet vooruit te branden. Toch is het belangrijk om ‘s ochtends te eten. Daarom deel ik vandaag tips, want een gezond ontbijt voor het hele gezin maak je zo.

 

Ontbijt, de belangrijkste maaltijd

Er zijn helaas nog steeds veel mensen die het ontbijt overslaan. Je staat op, hebt haast en vertrekt naar je werk zonder gegeten te hebben. Ontbijten kan immers altijd nog. Kinderen zijn in de ochtend vaak met moeite uit bed te slepen en hebben eigenlijk eerst tijd nodig om op gang te komen. Eten doen ze wel, maar vaak gaat dat met moeite en krijgen ze bij lange na niet binnen wat ze zouden moeten eten.

Het gevolg voor zowel volwassenen als kinderen is een dip halverwege de ochtend. Niet zo gek als je bedenkt dat je lichaam in de nacht heel wat energie verbruikt en deze energie in de ochtend echt aangevuld moet worden. En wat gebeurd er als je een ochtenddip hebt? Je grijpt dan veel sneller naar een (ongezond) tussendoortje. Om dit te voorkomen kun je beter een gezond ontbijt voor het hele gezin maken.

Een gezond ontbijt voor het hele gezin maak je zo 1

 

Een gezond ontbijt voor het hele gezin maak je zo

Voordat je begint moet je eerst weten wat je lichaam nodig heeft. Dat geldt zowel voor jou als je kind(eren). Als je de volgende vuistregel aanhoudt kom je een heel eind:

  • Een stuk fruit of groente voor de nodige vitamines
  • Proteïne voor energie
  • (volkoren) Koolhydraten

Met dit in je achterhoofd kun je een heel eind komen. En je kunt er werkelijk alle kanten mee op. Lees vooral door, want ik geef je tips wat je kunt maken en hoe je je het beste op het ontbijt voor kunt bereiden.

 

Een goede voorbereiding voorkomt stress tijdens het ontbijt

Natuurlijk kun je een half uur eerder opstaan en de keuken induiken (in Suriname waar ik bijna 13 jaar gewoond heb is het heel normaal voor moeders om al om 4 uur op te staan en te gaan koken!), maar ik denk dat elke moeder blij is met elke 5 minuten die ze langer kan blijven liggen. Wil je je gezin toch van een goed ontbijt voorzien, zorg dan dat je je goed voorbereidt.

Kook een avond ervoor eieren. Hardgekookte eieren kun je een aantal dagen in de koelkast bewaren en zijn een goede bron van vitamine B. Je kunt hiermee ook variëren: geef 1 dag een gekookt eitje bij het ontbijt en verwerk de overgebleven eieren in een eiersalade die je de dag erna op de boterham smeert.

Je kunt ook één of twee dagen van tevoren de volgende dingen maken:

  • Pannenkoeken (volgende ochtend alleen even opwarmen in de magnetron of pan)
  • Bananen-, courgette- of wortelbrood
  • Overnight oatmeals

Je kunt zelfs restjes van de voorgaande dag verwerken in het ontbijt. Maak bijvoorbeeld van een stuk overgebleven kipfilet heerlijke kipsalade die perfect past bij een boterham. Ook een stukje koude pizza in de ochtend smaakt voortreffelijk en is voor kinderen een feest om te eten.

Een gezond ontbijt voor het hele gezin maak je zo 2

Vergeet niet om proteïne toe te voegen aan het ontbijt

Proteïne voorkomt een energiedip en is zeker voor kinderen belangrijk. Dit is ook de reden dat op scholen het zogenaamde 10-uurtje in is gevoerd: kinderen krijgen rond die tijd een dip en dan moeten ze iets eten. Door proteïne toe te voegen kun je deze dip sowieso voorkomen. Proteïne toevoegen aan het ontbijt klinkt ingewikkelder dan het is. Je kunt dit heel makkelijk doen door bijvoorbeeld ontbijtgranen te eten met melk of yoghurt. Een volkoren boterham met kaas of pindakaas voldoet eveneens. Dat geldt ook voor de eerder genoemde eieren, pannenkoeken en overnight oatmeals.

 

Zorg voor de juiste voorraad

Zorg dat je altijd de juiste ontbijtproducten in huis hebt. Koop ook altijd een zakje diepvriesfruit, zodat je daar makkelijk en snel een smoothie van kunt maken als je bijvoorbeeld een keer geen vers fruit in huis hebt. Daarnaast kun je diepvriesfruit verwerken in een bakje yoghurt of kwark, past het bij havermout en kan het zelfs toegevoegd worden aan ontbijtgranen.

Wees ook creatief als het gaat om het eten van fruit of groente in de ochtend. In plaats van een stuk fruit kun je ook sap geven (zonder toegevoegde suikers) of maak zelf een bananenshake bijvoorbeeld. Of geef pannenkoeken met fruit of kies voor gepureerd fruit (bijvoorbeeld zelfgemaakte appelmoes). Ook wat noten, notenboter en pindakaas zijn goede bronnen van proteïne.

Noten, (diepvries) fruit en groente zijn dus altijd handig om op voorraad te hebben. Zowel vers als diepgevroren of gedroogd.

 

Geef zelf het goede voorbeeld

Als je wilt dat je kinderen in de ochtend eten, dan zul je zelf het goede voorbeeld moeten geven. Kinderen leren het meeste van wat de ouders ze laten zien. Geen woorden maar daden dus. Neem de tijd en ga met je kinderen aan tafel zitten. Zorg ervoor dat ze zien dat je net als zij een gezond en gevarieerd ontbijt neemt.

 

Zoals je ziet kun je een gezond ontbijt voor het hele gezin in een paar minuten op tafel toveren, zonder al te veel moeite. Een klein beetje voorbereiding, de juiste voorraad en jong en oud kan genieten van een heerlijk ontbijt.

Wat geef jij je kinderen voor het ontbijt en wat eet je zelf?

19 REACTIES

    • Dat hoor je inderdaad best vaak. Toch geloof ik dat het gewoon een stuk gewenning is. Al eet hij iets heel simpels als yoghurt of zo

  1. Tijdens de week eet ik meestal een yoghurt op het werk als ontbijt. Mijn zoontje krijgt altijd volkorenbrood met chocopasta. Op school eet hij dan rond 9u fruit

  2. Hier eten de jongens melk, met cereal en banaan. Zelf eet ik griekse yoghurt met lijnzaad, ongezouten noten en blauwe bessen. Ik was nooit een goede ontbijter maar mijn ouders hebben me wel geleerd nooit zonder ontbijt de deur uit te gaan.

  3. Ik ontbijt ook nooit, neem altijd een pak crackers mee als ik weg ga en die eet ik droog. Heeeeeel soms neem ik broodjes mee, met kaas of vleeswaren.

  4. […] Constructive Eating is een concept dat uit Amerika komt. Het is ontworpen om het eten voor kinderen leuker te maken. Niet alleen volwassenen, maar ook kinderen eten met hun ogen. En zeg nou zelf: vliegtuigje spelen is hartstikke leuk, maar kost ook veel tijd. Of je kind daarbij ook werkelijk gaat eten is ook nog maar de vraag. Met de set van Constructive Eating maak jij het eten voor je kind een stuk makkelijker. Ook perfect om samen met het gezin te genieten van een gezond ontbijtsamen met het gezin te genieten van een gezond ontbijt. […]

  5. Wij eten brood of cruesli met yoghurt. In het weekend den we uitgebreid ontbijt met warme broodjes etc. Wij zorgen altijd dat wij ruim de tijd hebben voor het ontbijt, geen gehaast, maar rustig aan de dag beginnen.

  6. Ik heb geen kinderen, dus die krijgen niks. Maar ik zelf eet op een drukke werkdag als ik aan mijn bureau ga zitten anders red ik het niet. Op een vrije dag eet ik gevarieerd. Soms zelfs opgebakken rijst met ei en groenten. Net wat ik heb of waar ik trek in heb.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge