Het is voor veel ouders een bekend fenomeen: het is tijd om naar bed te gaan en ineens is je kind klaar wakker. In plaats van zelf te kunnen ontspannen, ben je de hele avond bezig om je kind in bed te krijgen om te laten slapen. Daarom deel ik de do’s en dont’s om je kind goed te laten slapen.

 

Zoveel slaap heeft je kind nodig

Het ene kind is het andere niet en sommige kinderen kunnen met minder slaap dan anderen. Maar over het algemeen kun je ervan uitgaan dat je kind vanaf 9 maanden tot 12 jaar 14 tot 10 uur slaap per nacht nodig heeft. Wil je precies weten hoeveel slaap je kind nodig heeft? Ik heb er een uitgebreid artikel aan gewijd inclusief schema, zodat je weet hoeveel slaap je kind nodig heeft.

 

De do’s en dont’s om je kind goed te laten slapen

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen: niet alle tips hieronder zullen voor alle kinderen werken. Het kan echter geen kwaad om dingen uit te proberen om erachter te komen wat het beste past bij jouw kind en jouw wensen.

 

Tips om je kind makkelijker in te laten slapen

Laat ik beginnen met de tips om je kind te helpen om makkelijker in te slapen. De beste tip is om een vast avondritueel in te stellen. Dat ritueel bepaal je zelf. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de kinderen te laten douchen, tanden poetsen en nog iets voor te lezen. Of je gaat samen de dag doornemen. Of iets heel anders waar jullie je prettig bij voelen. Daarnaast kun je de volgende dingen doen om de slaap te bevorderen.

 

Drink samen een rustgevende thee

Je hoeft je kind echt niet vol te proppen met een slaappil of andere middelen. Een gewone rustgevende thee zoals bijvoorbeeld lavendel of kamille, eventueel gezoet met een beetje honing doet zijn werk. Doe dit niet vlak voor het slapen gaan, want anders moet je kind naar het toilet. Een uur of twee voor het slapen gaan of 1 uur ervoor is voldoende. Maak er een klein ritueel van, zodat je kind al af kan koelen van een drukke dag en tot rust kan komen. Neem zelf ook echt de tijd om samen met je kind te zitten om van de thee te genieten.

 

Warme voeten voor een goede slaap

Soms is de oplossing heel simpel: als je kind last van koude voeten heeft dan kan het moeilijk in slaap komen. Dat los je op door je kind een voetbad te laten nemen. Om te voorkomen dat de voeten snel weer afkoelen laat je je kind gewoon sokken dragen in bed.

 

In slaap zingen

Je hoeft echt geen Whitney Houston of Bryan Adams te zijn om je kind in slaap te zingen. Je kind wordt rustig van je stem en als je kiest voor slaapliedjes heeft dat een ontspannen werking. Je zult zien dat je kind na een tijdje vanzelf in slaap valt. Deze tip is vooral voor kinderen tot een jaar of twee.

 

Rustgevend bad

Heb je een bad of een klein zwembadje dat in de douche geplaatst kan worden? Laat je kind dat voor het slapen gaan in bad gaan. Hiervan wordt je kind lekker loom van en komt het lichaam tot rust. Daarna is het makkelijker om snel in slaap te vallen. Hier moet ik wel een dikke maar bij plaatsen. Het heeft namelijk alleen nut als je ervoor zorgt dat je kind ook werkelijk rustig in bad zit.

Als je kind dit ziet als een verlengde van de speeltijd en hier wild gaat spelen, kan het averechts werken. Dat hoeft overigens niet: het kan net dat beetje restant energie zijn dat je kind op die manier kwijt raakt. Als je kind dan uit bad komt is het ook echt klaar met de dag en zal het zelfs willen slapen.

 

Maak een ommetje

De buitenlucht is hartstikke goed voor jezelf en je kind. Frisse lucht zorgt ervoor dat je kind tot rust komt en slaperig wordt. Maak dus gerust een ommetje met je kleine voordat je je kind naar bed stuurt. Je hoeft geen lange wandeling te maken, een blokje om of 10 minuten wandelen kan al voldoende zijn.

De do’s en dont’s om je kind goed te laten slapen bad

Doe deze dingen voor het slapen gaan niet

Met bovenstaande tips zul je al een heel eind komen. Als je onderstaande achterwege laat, zul je merken dat het slapen veel makkelijker wordt.

 

Tv kijken of games spelen

We zijn gewend om de hele avond naar schermen te turen. Is het niet voor de televisie dan zijn het wel onze telefoons die ons bezig houden. Dit zie je terug in het gedrag van de kinderen. Helaas zorgt de tv en alle andere media ervoor dat we wakker blijven en het inslapen langer duurt. Niet zo gek als je bedenkt dat het licht van de schermen voorkomt dat ons lichaam de aanmaak van melatonine remt. Daarnaast zorgt het blauwe licht ervoor dat je wakker blijft. Wil je dat je kind makkelijker in slaap valt? Zet dan alle media een uur voor bedtijd uit. En geef daarin zelf het goede voorbeeld.

Kietelen, kiekeboe spelen en stoeien

Het lijkt heel aantrekkelijk: je kind ligt in bed en je denkt nog even lekker stoeien met de kleine. Of even flink kietelen. Helaas werkt dit averechts: je kind wordt er niet moe van (jij waarschijnlijk wel) en uiteindelijk is je kind klaar wakker. Daar gaat je leuke avond! Dus: voor het slapen niet kietelen, kiekeboe spelen of stoeien als je wilt dat je zoon of dochter gaan slapen.

De do’s en dont’s om je kind goed te laten slapen games

De do’s en dont’s om je kind goed te laten slapen

Het is helemaal niet zo moeilijk om ervoor te zorgen dat je kind wakker blijft liggen. Belangrijk is een goede voorbereiding naar het slapen toe. Zet de media uit, laat je kind lekker in bad gaan of zing je baby in slaap. Vermijd wilde spelletjes vlak voor het slapen gaan, maar kies daarvoor in de plaats voor rustig een kopje thee drinken of tot rust komen door het maken van een kleine wandeling.

 

Welke tip heb jij om kinderen makkelijker te laten slapen?

The following two tabs change content below.
Anja

Anja

Moeder van twee (bijna) volwassen kinderen, creatief, denk graag out of the box en weet wat het is om kinderen op te voeden. Hier deel ik tips om de zwangerschap en het opvoeden een stuk makkelijker te maken (als dat mogelijk is).
Green Jump eco bio fairtrade

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge