gefeliciTAART.nl - Black Friday

Gebroken nachten en om de paar uur voeden en verschonen. Als jonge moeder sta je dag en nacht klaar voor je kindje. Je probeert je energiepeil wellicht op te krikken met koffie of door zoveel mogelijk rust te pakken als je kindje slaapt. Toch is dat vaak niet genoeg om je écht energiek te voelen. De oplossing ligt vooral in grenzen stellen, bewegen en de voedselkeuzes die je maakt. Zo lukt het wél om meer energie te krijgen.

Tip 1: Wees lief voor jezelf en zeg ‘nee’

Als jonge moeder sta je in de zorgstand en wil je iedereen je kindje laten zien. Supergezellig al dat bezoek, maar dat betekent ook een heleboel beschuitjes smeren, koffie zetten en zorgen dat het huis er steeds weer netjes uitziet. Terwijl je het al zo druk hebt met het voeden en verzorgen van je kindje.

De eerste dagen drijf je op een roze wolk en op adrenaline. Als dat voorbij is, voel je pas wat de hele dag zorgen met je doet. Komen daar nog bezoekjes bij, dan voel je je al snel uitgeblust.

Wees lief voor jezelf en zeg op tijd ‘nee’. Of nog beter: skip zoveel mogelijk verplichtingen. Dan bespaar jij je kostbare energie. Iedereen zal begrijpen dat je op dit moment genoeg hebt aan je jonge gezin.

Stuur je geïnteresseerde vrienden of collega’s een leuke foto of filmpje van je kind en ga wat leuks voor jezelf doen. Dan laad jij je batterij weer op in plaats van hem nog verder leeg te laten lopen.

Dat bezoekje komt wel als je geen gebroken nachten meer hebt. Heb je meer energie, dan geniet je waarschijnlijk ook meer van bezoek.

2. Verwen jezelf met lekker en gezond eten

Als jonge moeder heb je volop voedingsstoffen nodig. Lekkere en voedzame maaltijden krikken je energiepeil op en geven je lange tijd een aangenaam verzadigd gevoel. Verwen jezelf met een schaaltje Griekse yoghurt, walnoten en blauwe bessen als ontbijtje.

Of wat dacht je van appel met kaneel als tussendoortje? Gedroogde zuidvruchten zijn ook heerlijk en extra voedend. Denk aan vijgen, dadels en abrikozen. In combinatie met noten heb je een heerlijke powersnack die stevige trek meteen stilt en je instant energie geeft.

Ook een lekkere groene smoothie of een groen sapje met superfoods kan je direct een energieboost geven. Hier vind je de beste green juice mixen. Snackgroenten als komkommer, paprika en tomaat zijn perfect als snelle opfrisser. De knapperige, verse groenten geven je direct een licht en fris gevoel.

Als je flinke trek hebt, kun je bij de snackgroenten een lekkere hummusdip nemen. Hummus zit boordevol eiwitten, die je trek meteen stillen. Ook bij de avondmaaltijd zorg je het beste voor voedingsstoffen die je lange tijd van energie voorzien.

Volkoren granen bevatten veel vezels en pseudogranen als quinoa en amaranth leveren daarnaast ook nog eens veel eiwitten. Eet er een stukje vers vlees of een lekker visje bij. Ben je vegetarisch, dan kun je jezelf verwennen met een lekkere bonenburger of een andere gezonde vleesvervanger.

Schep je bord ook vol groenten, want deze bevatten veel voedingsstoffen voor een hoger energiepeil. Als je groenten rauw eet of stoomt, blijven de voedingsstoffen beter behouden. Een lekkere salade is dus perfect als je je lichaam optimaal wil voeden.

3. Ga bewegen

Hoewel je hoofd er wellicht niet naar staat, is beweging een goede manier om meer energie te krijgen. Waarschijnlijk loop je al regelmatig met de draagzak of kinderwagen door het park of de supermarkt.

Ga ook eens hardlopen of fietsen als dat weer kan. Door matig intensief te bewegen, bouw je uithoudingsvermogen op en dat geeft energie. Je hebt dan meteen even tijd voor jezelf en dat is ook perfect om op te laden en je energiepeil naar een hoger niveau te brengen.

 

The following two tabs change content below.

Anja

Moeder van twee volwassen kinderen, creatief, denk graag out of the box en weet wat het is om kinderen op te voeden. Hier deel ik tips die je als ouder altijd wel kunt gebruiken. Daarnaast inspireer ik met artikelen over de laatste trends, uitjes, gezondheid en nog veel meer.

11 REACTIES

  1. Ik drink best veel koffie ik ben alleenstaande moeder van Alisha ze is vorige maand 1 jaar geworden. Ik eet gezond en ik was ook van plan te gaan sporten hoop dat dat me meer energie geeft .

  2. Las wat me-time in voor jezelf en dat hoeft niet groots te zijn. Even een momentje van meditatie of een boek lezen of luisteren. Dit kan al helpen.

  3. Ik ben echt dol op koffie! Intussen drink ik het alleen nog maar in de ochtend, maar ik vind de smaak zo lekker 🙂 Goede tips verder, alleen schort het hier even aan tijd om te gaan sporten (moeder, vrouw, werknemer, vrijwilliger, mantelzorger en student)…

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.