Veel vrouwen worstelen ermee: na de zwangerschap blijft er een blubberbuik achter. Er wordt van alles geprobeerd, maar niets lijkt te helpen. Met deze tips raak je een blubberbuik na de zwangerschap kwijt.

Blubberbuik na de zwangerschap

Helaas, je mooie strakke buik ben je na de zwangerschap waarschijnlijk (een tijdje) kwijt. Niet zo gek. Je buik en huid is uitgerekt, want daarbinnen heeft 9 maanden lang een baby geleefd. Nu is de baby geboren en wil jij zo snel als mogelijk je oude figuur terug. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de eerste 5 – 6 weken moet je je hier niet druk over maken. Een geboorte is niet niks en je moet je lichaam de tijd geven om even bij te komen en te herstellen. Dat geldt zowel voor een vaginale geboorte als een keizersnee.

Gelukkig hoef je niet per se met extra buikvet rond te lopen na je zwangerschap. Er zijn genoeg dingen die je kunt doen om je blubberbuik kwijt te raken.

 

Met deze tips raak je een blubberbuik na de zwangerschap kwijt

Laat vooropgesteld worden dat het helaas geen garantie is dat je na je zwangerschap je oude figuur weer terug krijgt. Dat is van zo veel factoren afhankelijk. Niet in de laatste plaats van je genen. Die bepalen helaas voor een groot deel of je wel of niet je strakke buik terugkrijgt. Daarnaast speelt voeding een rol, maar ook de hoeveelheid beweging en buikspieren voor je zwangerschap. Toch kom je met onderstaande tips een heel eind.

 

9 Maanden zwanger = 9 Maanden ontzwangeren

De eerste en meest belangrijke tip: je lichaam is 9 maanden lang bezig geweest om de baby in je buik te verzorgen. Daarnaast mocht jij ook niets tekort komen. Nu is de baby geboren en moet je lichaam echt bij komen. Als vuistregel geldt: 9 maanden zwanger, 9 maanden ontzwangeren. Dit is echt de tijd die je lichaam nodig heeft om alles weer een beetje op een rij te krijgen. Geef je lichaam hier ook de ruimte en tijd voor. Verwacht niet dat je binnen een maand of 2 weer terug de oude bent. Niet alleen qua figuur, maar ook hormonen. Tijd en geduld is dus de belangrijkste factor.

 

Beperk stress en geniet

In plaats van te stressen om je oude lichaam terug te krijgen kun je beter de eerste maanden genieten van je baby. Wees er trots op dat je lichaam in staat is geweest om de baby te dragen! Dat is niet iedereen gegeven. Bovendien: stress is slecht voor je lichaam en kan er juist voor zorgen dat je niet afvalt of zelfs bijkomt. Focus je vooral niet op je lichaam, maar op je kind.

Dat geldt overigens in het algemeen. Slaapt de baby? Neem dan de tijd voor jezelf. Grote kans dat momenteel alles in het teken staat van de kleine. Je nachtrust is waarschijnlijk ver te zoeken. En als de kleine wakker is ben je met hem of haar bezig. Slaapt je baby even? Ga dan niet als een bezetene aan de slag om het huis aan kant te krijgen. Ook hier geldt: stress is puur gif voor je lichaam en werkt nadelig als je af wilt vallen. Dus ligt je baby even in de box of in bed? Zet Netflix aan en ga ontspannen. Of neem een bad (als je dat aandurft) of ga zelf ook even liggen om bij te komen. Alleen met voldoende ontspanning zal je lichaam aangezet worden om af te vallen.

Oefeningen voor een strakke buik en blubberbuik en buikvet kwijtraken

Helaas gebeurd het kwijtraken van buikvet niet van alleen. Je ontkomt er niet aan om er oefeningen voor te doen. Bouw dit echter wel rustig aan op. Ga niet van 0 naar 100 binnen een week. Met de oefeningen voor buikspieren mag je ook pas 5 – 6 weken na je bevalling beginnen. Heb je een keizersnee gehad? Ga dan in overleg met je gynaeacoloog.

Begin rustig met 2x per week trainen. Bouw dit in fases op. Doe bijvoorbeeld 3x 10 sets met tussen elke set een pauze van een minuut. Je kunt hiervoor onderstaande oefeningen doen:

 

 

 

 

Bewegen in plaats van oefeningen voor een strakke buik

Misschien staat je hoofd er helemaal niet naar om oefeningen te doen. Geen nood, je kunt ook met veel beweging (een deel van) je buikvet kwijtraken. Elke dag een uurtje stevig doorwandelen zorgt voor verbranding en afvallen. Combineer je dit met onderstaande tips, dan kom je echt al een heel eind.

 

Veel drinken

Het is belangrijk dat je zelf veel drinkt. Kies daarbij voor water, aangevuld met thee zonder suiker. Af en toe een verse sap of een smoothie kan ook. Koffie drinken kan wel, maar beperk dit, aangezien koffie vocht onttrekt aan je lichaam. Vermijd suikerhoudende dranken zoals fris, sap uit de supermarkt (tenzij 100% sap) en suiker of honing in je thee en koffie.

 

Juiste voeding

Afhankelijk of je borstvoeding geeft of niet is juiste voeding onmisbaar voor jou om af te vallen. Belangrijk is om zo veel als mogelijk zelf te koken. Kant-en-klare maaltijden zijn hartstikke handig, vooral als je in tijdnood bent, maar hier zitten vaak onnodig veel calorieën in. Voedings- en balaststoffen waar je lichaam echt helemaal niets aan heeft. Kook vers, gevarieerd en vooral zo gezond mogelijk, zonder pakjes en zakjes.

Dat kan even lastig zijn, maar met een beetje hulp van je partner moet dit haalbaar zijn. Je zou ook mealprepping kunnen overwegen. Daarbij kook je in één keer veel en dat vries je dan in. De porties kun je dan per keer uit de diepvries halen. Op die manier bespaar je tijd en geniet je toch van een verse en gezonde maaltijd.

Vergeet ongezonde snacks

Moeder zijn kost veel energie en die energie moet aangevuld worden. Helaas grijpen veel vrouwen naar ongezonde en makkelijke snacks zoals chips, chocolade, koekjes en gebak. Voeding die nu niet bepaalt helpt als je af wilt vallen. Mocht je de volgende willen snacken, kies dan voor een gezonde snack. Kies voor groente uit het vuistje al dan niet met wat hummus, yoghurt met vers fruit of een cracker met paté, smeerkaas of een plakje kaas.

 

Structuur aanbrengen in je eigen eten

Het is van groot belang dat je kind rust, reinheid en regelmaat krijgt op alle vlakken. Dat geldt ook voor de voedingen. Maar wist je dat dit niet alleen voor je kind, maar ook voor jou geldt? Jij moet ook regelmatig eten. Zorg dat je in de ochtend ontbijt, eet tussendoor een gezonde snack en eet dan lunch. Tussen lunch en avondeten kun je nog een keer een kleine en gezonde maaltijd nemen.

Houd er rekening mee dat als je borstvoeding geeft, je lichaam meer behoefte heeft aan eten. Een deel van wat jij binnenkrijgt gaat immers regelrecht naar je kleine.

 

Diëten na de zwangerschap

Sommige vrouwen denken dat alleen een dieet uitkomst kan brengen om van die ongewenste blubberbuik af te komen. Helaas is niets minder waar. Een dieet kan een mooi hulpmiddel zijn, maar om echt en blijvend af te vallen moet je een goede balans zien te vinden tussen beweging en gezonde voeding. Met andere woorden: een gezond gewicht heeft alles te maken met de juist levenssijl.

Wil je toch een dieet volgen? Let dan op met koolhydraat arm of beperkt eten. Vooral als je borstvoeding geeft. Je kind en jij kunnen met een Kha beperkt dieet namelijk voedingsstoffen tekort komen. Dat geldt ook voor veel andere diëten.

 

Slapen, slapen en nog eens slapen

Naast het feit dat stress funest is voor je lichaam en je regelmatig moet ontspannen zorgt slaapgebrek voor niet af kunnen vallen. Sterker nog: als je te weinig slaap hebt is de kans groot dat je alleen maar aankomt. Niet de beste manier dus om van dat buikvet af te komen. Belangrijk voor je lichamelijk herstel en afvallen is daarom voldoende slaap. Dit is lastig, omdat de meeste baby’s niet doorslapen. Zorg daarom overdag voor voldoende rustmomenten voor jezelf. Merk je dat je echt te weinig slaapt? Dan kun je overdag een slaapmoment inplannen voor jezelf.

Leestip: Zo kun je wel veilig slapen met je baby en krijg jij meer rust

Blubberbuik en flap na keizersnee

Heb je een natuurlijke bevalling gehad dan kun je binnen een paar weken beginnen met afvallen en werken aan je figuur. Bij een keizersnee ligt dat net iets anders. Het herstel duurt vaak langer en je kunt niet zomaar beginnen met oefeningen. Daarnaast kan er door de keizersnee een flap ontstaan. Soms houden vrouwen na een keizersnee een flap over. Dat gebeurd vooral wanneer de hechtingen niet zo netjes gemaakt zijn. Aan de flap kun je zelf weinig doen. Daar moet chirurgisch ingegrepen worden. Je kunt natuurlijk wel werken aan je buik en je buikspieren.

 

Blubberbuik en buikvet kwijtraken na zwangerschap

Zoals je ziet duurt het ontzwangeren 9 maanden. Geef je lichaam de tijd om te herstellen en terug te gaan naar je oude figuur. Begin rustig met oefeningen of zorg ervoor dat je elke dag een flinke wandeling maakt. Let op je voeding zonder een crash dieet te volgen. Combineer dit met weinig stress, voldoende ontspanning en voldoende slaap. Op die manier kom je geleidelijk aan af van je blubberbuik. En vergeet vooral niet waar je het allemaal voor gedaan hebt!

 

Heb jij nog een tip om na de zwangerschap je oude figuur terug te krijgen?

 

 

The following two tabs change content below.
Anja

Anja

Moeder van twee (bijna) volwassen kinderen, creatief, denk graag out of the box en weet wat het is om kinderen op te voeden. Hier deel ik tips om de zwangerschap en het opvoeden een stuk makkelijker te maken (als dat mogelijk is).
Green Jump eco bio fairtrade

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.